Quantcast

Chinese Investigation Finds Dairy Producer Knew of Toxic Milk for Months

September 23, 2008

Text of report in English by official Chinese news agency Xinhua (New China News Agency)

[Xinhua: "Investigation Finds Chinese Dairy Producer Knew of Toxic Milk for Months"]

BEIJING, Sept. 22 (Xinhua) – China’s dairy giant, Sanlu, lied about its contaminated baby formula for months while tens of thousands of infants got sick and three died.

That’s what the public is learning after an official investigation.

Sanlu isn’t the only party at fault. Leading government officials in Shijiazhuang city, where Sanlu is based, knew about the toxic milk in early August but said nothing to higher authorities.

“They violated rules on reporting major incidents involving food safety,” said an investigation team sent by the State Council, China’s cabinet.

So far, almost 13,000 infants nationwide have been hospitalized with kidney problems as a result of drinking milk contaminated with melamine.

The investigation team said a person in charge at Sanlu has been detained on criminal offences, though Tian Wenhua has not been named.

She was fired as board chairwoman and general manager of Sanlu and taken in for police questioning last week.

Sanlu Group began receiving complaints about sick infants as far back as December 2007.

The company didn’t do tests until June 2008 when it discovered melamine was being added to milk to make it appear higher in protein than it actually was.

Sanlu did not report the matter to the Shijiazhuang government until Aug. 2, which means it failed to take action for eight months, said investigators.

The Chinese Communist Party (CCP) committee and the government of Shijiazhuang, capital of Hebei Province, then delayed reporting the contamination to authorities of provincial and state levels until Sept. 9.

On Sept. 11, Sanlu openly admitted its products were toxic and recalled baby formula manufactured on and before Aug. 6.

A number of Chinese officials have been dismissed or resigned in the wake of the scandal, including the CCP chief of Shijiazhuang, Wu Xianguo, and the nation’s top quality control official, Li Changjiang.

Originally published by Xinhua news agency, Beijing, in English 1434 22 Sep 08.

(c) 2008 BBC Monitoring Asia Pacific. Provided by ProQuest LLC. All rights Reserved.




comments powered by Disqus