Quantcast

US Scientist Further Questions Korean Clone Study

December 14, 2005

By Maggie Fox, Health and Science Correspondent

WASHINGTON — A U.S. stem cell expert who lent his name and credibility to South Korean cloning pioneers asked that his name be removed from their landmark scientific paper on Tuesday and questioned whether the work had been falsified.

Dr. Gerald Schatten of the University of Pittsburgh asked the journal Science to take his name off a human cloning study published by Woo Suk Hwang and colleagues at Seoul National University in May of 2005.

Hwang and colleagues made history in 2004 when they reported they had cloned the first human embryo — not to make a baby, but to derive embryonic stem cells for scientific and medical research.

In May of 2005 they reported they had cloned cells from people with diseases, to make batches of cells useful for studying those diseases. And in August they cloned the first dog, Snuppy.

The accomplishments put Hwang and South Korea at the forefront of cloning and stem cell research at a time when U.S. politics and a debate over the ethics of cloning humans are limiting efforts.

“My careful re-evaluations of published figures and tables, along with new problematic information, now casts substantial doubts about the paper’s accuracy,” Schatten said in a letter to Science, also released to Reuters.

“Over the weekend, I received allegations from someone involved with the experiments that certain elements of the report may be fabricated.”

He gave no further details.

Science said it was declining to remove Schatten’s name from the paper. “There is no method for retracting authorship,” Science said in a statement.

“As of this writing, Science is not aware of any scientists claiming that the data are fraudulent.”

But Dr. Robert Lanza of Massachusetts-based Advanced Cell Technology, who is also trying to clone human embryos, said he had doubts. “Why are the Koreans refusing to have their samples retested? This doesn’t smell right,” Lanza said in an e-mail to Reuters.

Lanza signed a letter to Science along with other cloning researchers, including the scientists who cloned Dolly the sheep in 1997, calling on Hwang to submit his work for scientific confirmation.

“Accusations made in the press about the validity of the experiments published in South Korea are, in our opinion, best resolved within the scientific community,” the scientists, including Dolly cloners Ian Wilmut of Edinburgh University and Keith Campbell of Nottingham University, wrote.

DOUBTS ABOUT DOLLY

They noted that the first reports about Dolly, the first mammal cloned from an adult cell, were also questioned.

“As we (Wilmut & Campbell) confirmed the validity of our work by cooperating with an independent study, we encourage Hwang’s laboratory to cooperate with us to perform an independent test of his cell lines to determine their nuclear and mitochondrial genotype in comparison with the donors of the original cells,” the researchers wrote.

Seoul National University official Roe Jung-hye said on Monday that experts from the university would lead an investigation and conduct DNA tests on Hwang’s tailored stem cell lines.

The storm about Hwang’s work started when Schatten discovered that, contrary to published statements, two women who donated egg cells for the cloning experiment had been paid. He alerted Science and Nature, which published two studies by Hwang, and stepped down from the board of a proposed World Stem Cell hub.

Controversy built further when South Korean media questioned the veracity of Hwang’s work.

Then Hwang pointed out errors in his paper in Science, concerning duplications in tables and figures but not in data. But media again splashed the news, and Hwang ended up publicly in the hospital, looking haggard and exhausted.


Source: reuters



comments powered by Disqus